Mandvlechten, wat beestjes lokken, wild moois eraan en gespit !

Ik ben gisteren gestart met het vlechten van een mand. Hiervoor heb ik prachtig rood eenjarige scheuten. Ik denk dat het esdoorn is. Wilgenhout is groen. Enfin, vandaag nog wat extra gesprokkeld zodat ik nog een paar manden kan maken. Ik wil er later kruiden in kweken op het terras. Wie zich ook wil wagen aan mandenvlechten, hier een uitstekende handleiding.

Daarna wat werken in het kader der biodiversiteit:

  • een omgekeerde bloempot met stro aan de kriekenboom en appelboom gehangen. Zou bepaalde insecten aantrekken die de fruitbomen verdedigen tegen klein gespuis. Ik denk voornamelijk luizen.
  • Ook een pindanetje gehangen om de vogels kenbaar te maken dat ze welkom zijn. Een vogelnestkastje knutsel ik een dezer dagen ineen. Bij de eigenwijze tuin alvast een uitstekende handleiding gevonden!

Ik heb de steunpalen met leid-draden voor het kleinfruit stevig vastgezet. Enkel twijfel ik over mijn appelboompje, een laagstam Jacques Le Bel. Laat ik deze erbij staan, of zet ik die apart ?

Aan de zuidkant van het perceeltje wil ik struiken en lichtvangers verwijderen zodat er wat warme zuiderlucht kan waaien omheen de plantjes. Goed voor stevige stengels. Ik heb alvast een stevige wilde groeier weggenomen. Even later komt buurvrouw volktuiner Angelica zeggen dat het heerlijke wilde braam is. Fuck, da’s spijtig. Ik heb de afgestompte sukkelaar aan de andere kant (Noorden) terug in de grond gezet. Wie weet schiet hij terug in gang. Fingers crossed.

Ik heb tussen de eerste rij met steunpalen wat onkruidzoden weggetrokken en erna tarwe gezaaid. Jaja, groenbemester eind februari. Kwestie dat de grond niet onbedekt is. Het stukje in de volgende rij had zoveel kweekgras dat ik gezondigd heb: ik heb gespit ! Aaargghh Velt, Fukuoka en Fré mezelfve. Nee, serieus, deze volkstuin is zo verwaarloosd dat één keer de zoden omspitten wel kan vind ik. De jaren daarna dan nog enkel onkruid wegnemen. Ik ga ervan uit dat na een paar jaar het kweekgras volledig weg is. Ook hier wat tarwe gezaaid. O ja: de zomertarwe is volledig experiment, het is gewoon ongemalen baktarwe die ik hier nog had liggen. Of dat wil schieten is afwachten…

Over ecovolkstuin

Weekendtuinier
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Mandvlechten, wat beestjes lokken, wild moois eraan en gespit !

  1. Loko Tosh zegt:

    Kijk naar de knoppen, esdoorn heeft tegenoverstaande knoppen, rode kornoelje ook, wilg niet. Bij de vlechtwilgen heb je oa Belgisch rood en Frans geel die beiden een rode glans hebben.

  2. AnneTanne zegt:

    Wilgentenen hoeven inderdaad niet perse groen te zijn… vaak zelfs eerder bruin-gelig, of naar het oranje toe. De eenjarige tenen van de kraakwilg (S. fragilis) zijn roodachtig, en ook die van de bittere wilg (S. purpurea) zijn eerder rood.

    Een paar jaar geleden vlocht zoonlief tijdens een bezoek aan een Velt-opentuin een libel van wilgentenen… Heeft lange tijd de kruidentuin versierd.

Geef een reactie

